Skip to content
  • Pitchtrainingen
    • Ik wil winnen
    • Ik wil overtuigen
    • Ik wil inspiratie
    • Alle pitchtrainingen
  • Over Pitch Academy
    • Over ons
    • De trainers
    • Pitch Queen
  • Contact
Menu
  • Pitchtrainingen
    • Ik wil winnen
    • Ik wil overtuigen
    • Ik wil inspiratie
    • Alle pitchtrainingen
  • Over Pitch Academy
    • Over ons
    • De trainers
    • Pitch Queen
  • Contact
Bekijk onze pitchtrainingen

De Elevator Pitch

Neem contact op

Specialist in pitchen

Ervaren & enthousiaste trainers

20.000+ mensen getraind

Wat is een elevator pitch?

Een Elevator Pitch wordt vaak omschreven als ‘een verkooppraatje in de lift’. Maar, klopt dit wel? Wanneer iemand mij iets wil verkopen in een lift, dan wil ik namelijk wegrennen. Daarom zeggen wij bij de Pitch Academy altijd: “Een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog.”

Het doel van een pitch is om de ander binnen een korte tijd te enthousiasmeren en nieuwsgierig te maken. Een investeerder zal bijvoorbeeld niet binnen één minuut beslissen of hij daadwerkelijk in je bedrijf gaat investeren. Echter, hij weet wel of hij enthousiast is over jou als ondernemer en je bedrijf. En hij weet of hij verder met je in gesprek wil. Wanneer iemand geïnteresseerd is, dan gaat diegene uit zichzelf vragen stellen. Het resultaat? Jij hebt niet het gevoel dat je nog moet ‘verkopen’ omdat de ander oprecht geïnteresseerd is in je verhaal. En dat is de start van een waardevolle dialoog.

Stockfoto's Pitch Academy (klein, web)-38

De definitie van een Elevator Pitch

“Een Elevator Pitch is een verhaal waarmee je doelgericht en kernachtig een waardevolle dialoog tot stand brengt.”

Stockfoto's Pitch Academy (klein, web)-93

Een Elevator Pitch is een verhaal

Ik verbaas me er altijd over dat veel informatie in een zakelijke setting altijd zo ‘droog en feitelijk’ wordt verteld. Experts wereldwijd zijn het er namelijk over eens: overtuigen doe je met emotie. Zie je pitch als een verhaal. Doe moeite en maak het aantrekkelijk voor anderen om naar jou te luisteren.

Een Elevator Pitch is doelgericht

Een pitch is een middel tot een doel. Bij het bedenken en opstellen van jouw pitch heb je dit uiteindelijke doel voor ogen. Jouw doel vraagt om een actie van die ander; bijvoorbeeld een investering, een schriftelijk akkoord of een aanbod voor die geweldige job.

Stockfoto's Pitch Academy (klein, web)-45
Stockfoto's Pitch Academy (klein, web)-46

Een Elevator Pitch is kernachtig

Een pitch is kort, maar hoe lang is dat nou precies? Als je googelt, vind je verschillende antwoorden op deze vraag: 30 seconden, 2 minuten of zelfs 10 minuten. En wat grappig is, al deze lengtes zijn correct. Dit is namelijk afhankelijk van de context. Een netwerkpitch duurt maar 20 seconden, maar een pitch voor investeerders soms wel 10 minuten. Onthoud: de lengte van de pitch is niet het belangrijkste. Een pitch is kernachtig. Je herkent vast pitches waarbij je na een aantal minuten dacht: “Maar wat wil je nu precies zeggen?”. Door teveel woorden te gebruiken, kom jij zelf ook niet tot de kern van wat jij wilt zeggen. En als jij het al lastig vindt, hoe moet ik het dan begrijpen? Maak een heldere boodschap. Gebruik vervolgens genoeg woorden om uit te leggen wat je wilt zeggen én de aandacht vast te houden.

Een Elevator Pitch brengt een dialoog tot stand

Ja, daar is ie weer! Een pitch is geen monoloog maar de start van een dialoog. Jouw doel is om iemand te enthousiasmeren en nieuwsgierig te maken, zodat jouw gesprek lekker loopt.

Stockfoto's Pitch Academy (klein, web)-47
pitch academy applaus

Wat leer je in een elevator pitch training?

Een goede pitch maken is echt niet makkelijk! In onze elevator pitch trainingen krijg jij o.a. het antwoord op onderstaande vragen:

  • Hoe kom ik tot de kern van wat ik wil zeggen?
  • Hoe bepaal ik de inhoud van mijn pitch?
  • Hoe kun je anderen echt overtuigen?
  • Hoe stem ik mijn pitch af op de doelgroep?
  • Wat is een logische structuur of opbouw van mijn pitch?
  • Hoe zet ik mijn pitch kracht bij met mijn lichaamstaal? (non-verbale communicatie)
  • Hoe zorg ik dat mijn pitch authentiek is en geen ingestudeerd verhaaltje?
  • Hoe ga ik om met mijn zenuwen?
  • Hoe kan ik mijn podium optimaal gebruiken?

Klanten waarvoor wij trainingen verzorgen

Onze pitchexperts

Nathalie Mangelaars

Luca van Loenen

Sandra Dierx

Rudy van Beurden

Pauline Pater

Tim Pieterson

Cyrille van Hoof

Thom Uildriks

Wat klanten over ons zeggen

Godelief_1

“Met hun enthousiasme en inhoudelijke expertise nemen zij ook de deelnemers die het spannend vinden moeiteloos mee.”

– Godelief Wösten,

Rabobank

Werner

”De Pitch Academy traint al jaren onze studenten en is sparringpartner in ons wetenschappelijk onderzoek naar pitchen.”

– Werner Liebregts,

Tilburg University

Lucelle Comvalius

De Pitch Academy hielp mij tot de kern te komen door écht te luisteren. Met deze pitch ben ik ‘Leerkracht van het Jaar’ geworden!

– Lucelle Comvalius,

Lerarenopleider

Lisette

“Het is indrukwekkend om te zien hoe de verhalen maar vooral ook de deelnemers transformeren in hun trainingen! ”

– Lisette Niemeijer,

Loyalis – ASR

Noud

“Onze ervaren salesteams hebben veel nieuwe inzichten en technieken opgedaan en passen dit nu in de praktijk toe. Aanrader!”

– Noud Wegman,

Commercieel Directeur PostNL Mail

Wij vertellen je graag meer over onze pitchtrainingen!

Wij zijn er voor jou. Heb je vragen of wil je aan de slag? Neem dan contact op.

Gratis demo aanvragen
Neem contact op

Pitchtrainingen

Om te winnen

Om te overtuigen

Om te inspireren

Facebook Youtube Twitter Linkedin

Over ons

Over ons

De trainers

Pitch Queen

Referenties

Contact

Inspiratie

Elevator pitch

Sollicitatie pitch

Sales pitch

Facebook Youtube Twitter Linkedin

Wil jij een cadeautje?

Vul hier je e-mailadres in. Dan krijg je net als duizenden anderen direct onze “5 Beste Pitch Tips” en een maandelijkse dosis pitch inspiratie in je mailbox. 

  • ©2023 Pitch Academy
  • Sitemap
  • Privacybeleid
  • Cookieverklaring
  • Disclaimer
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}