Wat is een elevator pitch?

Pitchen is het vermogen om jezelf, je ideeën en/of je bedrijf kort en krachtig te presenteren. De boodschap waarmee je dit doet, is de Elevator Pitch (afgekort: pitch). Vaak wordt een pitch omschreven als ‘een plat verkooppraatje in de lift’. Dit klopt niet! Want, zeg nou zelf, als je voelt dat iemand je iets binnen 1 minuut wil verkopen, dan wil je toch juist wegrennen? Bij de Pitch Academy zeggen wij altijd: “Een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog.”

Het doel van een pitch is om de ander binnen een korte tijd te enthousiasmeren en nieuwsgierig te maken. Kopen doe je namelijk niet binnen één minuut, maar je weet wel of je interesse is gewekt. Een investeerder zal bijvoorbeeld niet binnen één minuut beslissen of hij daadwerkelijk in je bedrijf gaat investeren. Echter, hij weet wel of hij enthousiast is over jou als ondernemer en je bedrijf, én hij weet of hij verder met je in gesprek wil. Wanneer iemand geïnteresseerd is, dan gaat diegene uit zichzelf vragen gaan stellen. Het resultaat? Jij hebt niet het gevoel dat je nog moet ‘verkopen’ omdat de ander oprecht geïnteresseerd is in je verhaal.

Pitchen, voor wie?

Waarom is pitchen tegenwoordig zo populair? Het argument dat je vaak hoort is: Mensen kunnen tegenwoordig nou eenmaal minder lang luisteren. Dit klopt niet. Het is wetenschappelijk aangetoond dat onze aandachtspanne – de tijdsduur die een persoon aandachtig op een activiteit of object kan richten – niet is afgenomen.  Er is alleen een groter aanbod van informatie waaruit we kunnen kiezen en we maken keuzes uit dit enorme aanbod. Wint jouw boodschap het bijvoorbeeld van de behoefte om e-mails op de telefoon te checken tijdens een vergadering? Of een appje te bekijken dat net binnen kwam? Het is dus de kunst dat mensen jouw boodschap als prioriteit gaan zien. Het leven zit vol met momenten waarop jij een belangrijke boodschap over jezelf, je product of je visie over wilt brengen. Waar pitchen ooit de status had van een vaardigheid voor ondernemers wordt de elevator pitch nu veel breder ingezet. Je kunt pitchtechnieken namelijk toepassen op uiteenlopende momenten. Bijvoorbeeld als jij vijf minuten hebt om je plannen te presenteren bij de directie, je een nieuw idee deelt in een vergadering of wanneer je als sollicitant eruit springt omdat jij kort en krachtig kunt uitleggen waarom jij de juiste kandidaat bent voor de functie. Pitchen is tegenwoordig dus een communicatievaardigheid waar iedereen baat bij heeft. Want wanneer jij de aandacht pakt en weet hoe jij hem vasthoudt, komt jouw boodschap aan.

startup

Startup

mkb

MKB

corporates

Corporates

sollicitanten

Sollicitanten

studenten

Studenten

Soorten pitches

De meeste bekende pitch is degene aan het begin van een verkoopgesprek. Echter, er zijn verschillende soorten.
Het onderscheidt wordt veelal gemaakt door de situatie en het uiteindelijke doel dat je hebt.
Hieronder staan een aantal categorieën omschreven:

Wil jij ook leren pitchen?

Nathalie Mangelaars

Founder & Senior Pitch Trainer

Nathalie Mangelaars staat ook bekend als de Pitch Queen van Nederland. Zij is één van de oprichters van de Pitch Academy: Het kennisinstituut over pitchen waar je je pitchvaardigheden kunt verbeteren. Het gezamenlijke doel van alle Pitch Academy trainers is om Nederland beter te leren pitchen. Inmiddels hebben zij de pitchvaardigheden van ruim 15.000 mensen naar een hoog niveau gebracht en meer dan 1300 trainingen verzorgd.

nathalie mangelaars
BEL: 06-83773693

Heb je vragen over pitch trainingen of de Pitch Academy. Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.