Ga naar inhoud
  • Pitchtrainingen
    • Ik wil winnen
    • Ik wil overtuigen
    • Ik wil inspiratie
    • Alle pitchtrainingen
  • E-learning Pitchen
    • De Sollicitatiepitch
    • De Business Pitch
  • Over Pitch Academy
    • Over ons
    • De trainers
    • Pitch Queen
  • Contact
  • Pitchtrainingen
    • Ik wil winnen
    • Ik wil overtuigen
    • Ik wil inspiratie
    • Alle pitchtrainingen
  • E-learning Pitchen
    • De Sollicitatiepitch
    • De Business Pitch
  • Over Pitch Academy
    • Over ons
    • De trainers
    • Pitch Queen
  • Contact
Bekijk onze pitchtrainingen

Deze 5 pitch tips wil je nooit meer vergeten

Neem contact op

Specialist in pitchen

Ervaren & enthousiaste trainers

20.000+ mensen getraind

Een goede pitch maakt het verschil. Het is de openingstreffer in de eerste minuut die je in de rechter kruising schiet of een pijlsnelle start op de 100 meter. Een goede pitch kan het verschil maken tussen een overwinning en een nederlaag. In dit artikel delen we vijf pitch tips om je te helpen om een overtuigende pitch te geven die niet alleen de aandacht trekt, maar ook indruk maakt op je publiek. Deze pitch tips wil je nooit meer vergeten.

TIP 1: Zie een pitch NIET als een ‘verkooppraatje’, maar als de ‘start van een dialoog’

Huh? Maar een Elevator Pitch is toch een ‘verkooppraatje in een lift? Nee. Het doel van jouw pitch is om een connectie te maken. Je wilt de persoon waarmee je spreekt enthousiasmeren en nieuwsgierig maken. Een potentiële klant zet na 1 minuut geen handtekening onder een samenwerkingsovereenkomst. Er wordt dus niet letterlijk ‘gekocht’. Maar na 1 minuut weet de klant wel of hij enthousiast en geïnteresseerd is. De pitch creëert de connectie. De echte verkoop realiseer je in de rest van het gesprek. En dit geldt ook wanneer je je collega’s of investeerders wilt overtuigen: “Een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog.” Deze pitch tip werkt ook positief door op jou. Het geeft een fijner gevoel als je iemand enthousiast wilt maken, dan wanneer je iets (ongevraagd) wilt verkopen zonder te weten of de ander erop zit te wachten.

TIP 2: Kom tot de kern in je pitch

De pitch is de start van een waardevolle dialoog. Je hoeft dus niet alles te vertellen, maar wel datgene wat die ander triggert. Hoe doe je dit? Onze pitch tip: Bepaal vooraf wat jouw kernboodschap is. Een kernboodschap bestaat uit een DOEL en een WAAROM. Bijvoorbeeld: Eet spinazie, want daar word je groot en sterk van! Of: Maak 5000 euro budget vrij voor dit nieuwe systeem, zodat wij onze klanten nog beter kunnen bedienen en de concurrentie voor kunnen blijven. Vervolgens kijk je naar alle informatie die je nodig hebt om een specifieke doelgroep te overtuigen. Ja SPECIFIEKE doelgroep, daar gaat onze volgende pitch tip namelijk over 😊

TIP 3: Stem je pitch af op je publiek

Als je een pitch geeft, wil je natuurlijk dat je kernboodschap aankomt bij je publiek. Maar, hoe doe je dit? Door je pitch goed op hen af te stemmen. Er zit altijd 1 vraag in hun hoofd: “What’s in it for me?” Als je weet wie je toehoorders zijn en wat hun interesses en behoeften zijn, kun je je boodschap op een manier verpakken die hen aanspreekt en overtuigt. Stel je voor dat je een pitch geeft over je project aan een groep technische experts. Zij zijn waarschijnlijk meer geïnteresseerd in de technische details en jargon kun je gewoon gebruiken. Dit is anders wanneer je de directe een update geeft in de vorm van een korte pitch. En wellicht is je kernboodschap per doelgroep ook nog anders. Kortom, door je pitch aan te passen aan je publiek, vergroot je je kans dat je boodschap blijft hangen. En dat jij je doel bereikt. Denk altijd na over deze pitch tip voordat je gaat pitchen.

TIP 4: Breng nooit meer dan drie argumenten naar voren in je pitch

Wanneer je iemand wilt overtuigen, is het verleidelijk om zoveel mogelijk argumenten te gebruiken om je punt kracht bij te zetten. Maar dit werkt vaak averechts. Mensen kunnen namelijk maar een beperkte hoeveelheid informatie tegelijkertijd verwerken. Bij de Pitch Academy zeggen wij altijd: “Meer dan drie, onthouden ze toch nie”. Als je teveel argumenten gebruikt, raakt je publiek overweldigd en kan het zijn dat jouw boodschap niet goed overkomt. Onze pitch tip: Gebruik maximaal drie argumenten in je pitch. Dan houd je je boodschap eenvoudig en duidelijk. Bovendien dwingt het je om kritisch na te denken over welke argumenten de meeste impact hebben en welke je beter weg kunt laten. Kortom, minder is vaak meer als het gaat om overtuigen en pitchen.

TIP 5: Bepaal het moment tot wanneer je de pitch oefent

Veel mensen zijn bang om hun pitch te oefenen, want wat als het overkomt als een ‘ingestudeerd verhaaltje’? Oefen je pitch totdat jij het gevoel hebt dat je weet wat je wilt zeggen. Dit hoeft niet letterlijk te zijn, maar wel de structuur en de belangrijkste boodschap. Vergelijk het met het instuderen van een dans. Je wilt weten welke passen er gaan komen en welk gevoel je over wilt brengen. De een oefent een aantal keer en voert dit daarna voor zijn gevoel goed uit, terwijl de ander veel wil oefenen. Er is geen goed of fout, oefen tot het punt dat jij voelt dat je er klaar voor bent.

Pitch Academy (klein, web)-63

Geschreven door: Nathalie Mangelaars

Nathalie Mangelaars staat ook bekend als de ‘Pitch Queen’ van Nederland. Zij krijgt er energie van om mensen binnen een korte tijd tot de kern van hun boodschap te laten komen. Gladde verkooppraatjes komen er bij haar niet in: “Een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog”. Inmiddels heeft Nathalie samen met haar Pitch Academy team ruim 20.000 mensen getraind. Als organisator van het NK Pitchen en als pitchexpert is zij regelmatig in de media te zien, bijvoorbeeld bij RTLZ, BNR Nieuwsradio en in het NRC. 

Wil jij ook een pitchtraining volgen?

Wij zijn er voor jou. Heb je vragen of wil je aan de slag? Neem dan contact op.

Pitchtrainingen

Om te winnen

Om te overtuigen

Om te inspireren

Facebook Youtube Twitter Linkedin

Over ons

Over ons

De trainers

Pitch Queen

Referenties

Contact

Inspiratie

Elevator pitch Sollicitatie pitch Sales pitch
Facebook Youtube Twitter Linkedin

Wil jij een cadeautje?

Vul hier je e-mailadres in. Dan krijg je net als duizenden anderen direct onze “5 Beste Pitch Tips” en een maandelijkse dosis pitch inspiratie in je mailbox. 

  • ©2025 Pitch Academy
  • Bezoek ook: Presentation Academy
  • Sitemap
  • Privacybeleid
  • Algemene Voorwaarden
  • Disclaimer