Om een goede Elevator Pitch te maken, neem je eerst de trap
Het maken en structureren van een inhoudelijk sterke elevator pitch kan best lastig zijn. Om een goede elevator pitch te creëren, neem je daarom eerst de trap: De Stairs to Success. Deze theorie geeft je handvatten om een spetterende pitch te maken. Alle 5 de stappen beginnen met een D en daarom zijn ze gemakkelijk te onthouden! Doelgroep, Dreun, Diepte, Daaaag! & Doen.
Doelgroep
Stem je pitch af op je publiek
Bedenk van te voren voor wie jij je pitch gaat houden. Waarom zouden zij naar jou luisteren? Of: waarom zouden zij van jou ‘kopen’? Bepaal daarnaast je eigen doel vooraf. Wat wil jij met je pitch uiteindelijk bereiken bij deze persoon? Let op: een pitch is geen verkooppraatje. Eerst moet je je publiek enthousiasmeren, pas daarna gaan ze van je kopen.
Dreun
Maak impact in het begin van je pitch
“Goedemiddag, wat fijn om hier te zijn. Mijn naam is Hans en we gaan het vandaag hebben over het feit dat veel mensen te laat op hun werk komen.” Dit is een standaard opening die vaak wordt gebruikt. Echter, je hebt maar een paar seconden om het publiek aan je te binden. Je eerste kans om het publiek te enthousiasmeren, heb je met een soortgelijke opening dus al verspild. Beter is om met een DREUN te beginnen, zodat je het publiek vanaf het begin aan je bindt. Een ander begin – met meer impact – kan zijn: “80% van ál onze medewerkers komt dagelijks te laat.” Probeer dus bij je opening al de aandacht van de ander te verdienen, door te starten met iets waar hij/zij geïnteresseerd in zal zijn.
Diepte
Diep het probleem en je oplossing verder uit
Sluit af met wat je wilt van je toehoorder. Een fijne afsluiting zodat de pitch moeiteloos over gaat in de dialoog. Wees niet bang om je einddoel heel specifiek te benoemen aan het eind van je pitch: vaak werkt dat het best. En vergeet niet: een pitch is geen verkooppraatje, maar een manier om je publiek te enthousiasmeren over jouw verhaal.
Doen
Pitchen leer je door het te doen!
Een goede pitch op papier, maakt jou nog geen pitchkoning(in). Écht goed pitchen leer je alleen door veel te doen. Daarnaast kun je met je verbale en non-verbale communicatie je pitch meer kracht bij zetten. Oefenen kan veilig voor de spiegel, voor je collega’s in de koffiepauze, maar ook je nieuwsgierige tante op een verjaardag kan een prima publiek zijn. Zoek een manier die bij jou past en ga er mee aan de slag. Of zoals wij zeggen: niet lullen, maar pitchen!
Hoppa, deze tips zijn in de pocket! Wil je hulp bij het maken van jouw pitch? Neem dan contact met ons op.