Soorten pitches

Wat voor soort pitch wil ik gaan geven?

Er zijn ontzettend veel momenten waarop goede pitchvaardigheden van pas komen. Onderstaand vind je de meest voorkomende soorten pitches.
Wil je meer weten of echt de diepte in gaan? Volg een van onze pitch trainingen!

sales-pitch

Sales pitch of business pitch

Een goed begin is het halve werk. Aan het begin van een verkoopgesprek wordt vaak gevraagd om toe te lichten wat jouw bedrijf of de organisatie waarvoor je werkt doet. Uiteraard wil je dit op een verrassende manier presenteren! Een goede sales pitch is er puur op gericht om de klant nieuwsgierig te maken en duurt daarom niet langer dan 2 minuten. Belangrijk is dat je vragen gaat stellen aan de klant om de behoeften te inventariseren en te onderzoeken hoe jij een optimale oplossing kan bieden voor de klant. Een pitch is namelijk geen monoloog, maar de start van een dialoog.

investeerders-pitch

Investeerders pitch

Wanneer ondernemers behoefte hebben aan een investering, dan wordt hen vaak gevraagd om hun bedrijf en de bijbehorende investment opportunity te pitchen. De tijd dat de ondernemer hieraan mag besteden wordt aangegeven door de investeerder, maar doorgaans is dit tussen de 3 en 10 minuten.

crowdfunding-pitch

Crowdfunding pitch

Een relatief nieuwe vorm van pitchen is de Crowdfundingpitch. Hierbij probeer je je publiek, oftewel de ‘crowd’, te enthousiasmeren om te investeren of te doneren. Deze vorm kenmerkt zich door sterk te benadrukken dat de crowd echt onderdeel uit gaat maken van het bedrijf of project (“Doe je met ons mee?”). Gemiddeld krijg je 1 tot 3 minuten op het podium om anderen te enthousiasmeren, maar soms krijg je meer tijd om je verhaal te vertellen.

netwerk-pitch

Netwerk pitch

Je staat op een netwerkevenement of op een verjaardag en iemand vraagt: “Wat doe jij eigenlijk?” Als je hier op een verrassende manier antwoord op wilt geven, dan kun je een goede elevator pitch voorbereiden. Overigens komt dit type pitch ook voor als je je in een vergadering voor moet stellen. Hij duurt ongeveer 30 seconden.

sollicitatie-pitch

Sollicitatie pitch

Er is één vraag die in iedere sollicitatie wordt gesteld, maar die bijna niemand goed voorbereid. Deze vraag: “Kun je iets over jezelf vertellen?” Dit is jammer, want dit is de enige vraag waarin je jezelf sterk neer kunt zetten op de manier waarop jij gezien wilt worden. Bovendien kun je beïnvloeden waar de ander op doorvraagt. De duur van je verhaal ligt tussen de één en twee minuten.

project-pitch

Project- / ideeën pitch

Je hebt een goed idee, maar hoe ga je anderen mee krijgen? Door een kort verhaal voor te bereiden dat je afstemt op je doelgroep, vergroot je je slagingskansen. Wijd niet te lang uit, zorg dat je de interesse opwekt en laat de ander vragen stellen. In een persoonlijk gesprek werken ‘checkvragen’ waar mensen ‘ja’ of ‘nee’ op kunnen antwoorden ook goed. Vaak heb je aan één en twee minuten voldoende om een idee goed te kunnen delen en anderen te interesseren.

video-pitch

Video pitch

Online zichtbaarheid wordt steeds belangrijker. Video pitches zijn daarom populair! Op camera kun jij goed laten zien wie je bent en waar je voor staat. Ook vragen werkgevers steeds vaker om een video met je motivatie aan te leveren bij je sollicitatie, of je kunt hier zelf voor kiezen om extra op te vallen. Toch laat de kwaliteit van veel video’s te wensen over. Slecht camerawerk kan de oorzaak zijn, maar vaak is er ook niet goed nagedacht over de uitstraling (de Personal Brand) in de video. Maar hoe moet het dan wel? Dat leren we je graag.

Wil jij ook leren pitchen?

Wil jij meer weten over de verschillende soorten pitches?

Wil jij meer weten over de verschillende soorten pitches die er zijn? Of wil je alles weten over de valkuilen die je tegen kunt komen bij een specifieke type pitch? Vul dan je gegevens in en download direct een whitepaper over zes soorten pitches en hun valkuilen.

BEL: 06-83773693

Heb je vragen over pitch trainingen of de Pitch Academy. Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.