“Maar vertel, wat doe jij?”. Het lijkt zo’n simpele vraag, maar hoe leg je kort uit wat je doet zonder dat het voelt als een plat verkooppraatje? Wij geven je twee belangrijke tips voor je netwerkpitch: 1) Wees concreet en 2) Gebruik ‘Haakjes’!
1. Wees concreet in je netwerkpitch
Jij wilt graag dat de ander begrijpt wat je doet. Maar soms is dit lastig, bijvoorbeeld als je met complexe IT-processen werkt. Toch kun je ook dit in de belevingswereld van de ander plaatsen. Het gaat er niet om dat zij de IT waar jij gebruik van maakt exact begrijpen, maar dat zij snappen wanneer ze jou moeten bellen. Bijvoorbeeld als ze een situatie of organisatie tegenkomen waar bepaalde problematiek speelt.
Een voorbeeld van hoe het dus niet moet is:
“Ik werk in de IT en begeleid IT-veranderingsprocessen. We werken volgens een door onszelf ontwikkelde nieuwe methodiek die deze processen sneller en efficiënter maakt. Bij deze methodiek brengen we eerst alle IT in kaart en vervolgens kijken we ook naar de mensen die hier gebruikt van moeten maken. Hierbij maken we gebruik van….”
Oké, nu weten we nog steeds niet wanneer we jou moeten bellen… Een voorbeeld van hoe het wel moet is:
“Wij focussen ons op IT-veranderingsprocessen in de zorg. Door de bezuinigingen in de zorg willen zorgverstrekkers hun processen verder automatiseren om kosten te besparen. Ik vind het erg leuk om als projectmanager deze veranderingsprocessen te begeleiden. Als organisatie hebben wij een methodiek ontwikkelt die niet alleen aandacht besteedt aan de veranderingen binnen de IT, maar juist ook aan de mensen die met deze veranderingen om moeten gaan”.
Wees dus concreet in wat je doet, voor wie en waarom. Wees concreet, zodat de ander jouw pitch niet meer vergeet! (ja ik weet het, lekker zoetsappige oneliner😉)
2. Houd je pitch kort tijdens het netwerken: “Gebruik haakjes!”
Het is een kunst om je netwerkpitch echt kort te houden. Onthoud: “Een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog!”. Je wilt de ander enthousiasmeren zodat er een leuk gesprek op gang komt. Je kunt wel ‘haakjes’ inzetten om bepaalde vervolgvragen te stimuleren. Een voorbeeld hiervan is:
Jij: <….> “Maar naast het geven van salestrainingen, vind ik het ook erg leuk om als dagvoorzitter op congressen te staan. En dan juist congressen die normaal als ‘supersaai’ en ‘puur informatief’ worden ervaren.”
De ander: “Oh, wat grappig! Waarom dan?”
Je legt niet zelf uit waarom, maar je laat de ander ernaar vragen. Hierdoor krijg je een leuke dynamiek in je netwerkgesprek en wordt het geen verkooppraatje!
Succes met het maken van jouw netwerkpitch! Mocht je nog wat meer hulp nodig hebben bij je pitch, dan staan onze experts voor je klaar.