Een crowdfunding campagne succesvol afronden is niet makkelijk. Vaak komen de eerste investeringen of donaties uit je eigen netwerk. Maar daarna moet je ook de rest van de ‘crowd’ overtuigen. Je gaat letterlijk de bühne op om te pitchen! Met name de grotere investeerders of donateurs willen eerst de ‘persoon achter het bedrijf’ hebben gezien voordat zij overgaan tot investeren. Zorg dus dat je een goede pitch paraat hebt!
Crowdfundingpitch: “Doe je mee?”
Via crowdfunding worden tegenwoordig veel gave bedrijven en ideeën gefinancierd. De crowd vindt het echt leuk om onderdeel uit te maken van jouw toekomstige succes. Hoe cool is het om te zeggen dat jij dit mede mogelijk hebt gemaakt! Probeer dit gevoel daarom ook op te wekken in je pitch. Toch zijn er per type crowdfunding substantiële verschillen in hoe je je pitch insteekt.
De invloed van het type crowdfunding op je pitch
Crowdfunding heeft in Nederland de afgelopen jaren een vlucht genomen. Je kunt kiezen voor crowdfunding om verschillende redenen. Soms om een kapitaalbehoefte te vervullen, maar (vaak) ook om draagvlak en exposure te creëren bij je doelgroep. Voor jou is het duidelijk waarom je een bepaald type crowdfunding kiest. Maar, bij het maken van een pitch is het juist belangrijk om te kijken waar de ‘crowd’ naar op zoek is. Waar trigger je hen mee?
Als pitchtrainers van de Pitch Academy hebben wij duizenden mensen geholpen met het maken van een goede pitch. Hierbij enkele tips over hoe jij jouw pitch kunt afstemmen op het type crowdfunding dat je hebt gekozen.
1. Eigen vermogen
Bij participatie in het eigen vermogen worden één of meerdere aandelen in het eigen vermogen aangeboden. Alle crowdfunding investeerders participeren in het bedrijf en hebben dan ook recht op een aandeel in de winst. Aan investeerders die investeren in dit type crowdfunding zul je moeten laten zien dat jouw bedrijf (snel) schaalbaar is. Zij willen dat hun aandelen bij de exit meer waard zijn geworden. Bovendien kijken zij of ze dezelfde kansen zien in de markt als jij. Ook zijn zij vaak geïnteresseerd in je doelstellingen en hoe jij deze gaat bereiken. De ondernemer zelf is ook belangrijk: “Denk ik dat deze persoon mij het gewenste rendement gaat bezorgen?”.
2. Vreemd vermogen
Deze vorm van crowdfunding trekt investeerders aan die (snel) geld willen verdienen. Om dit te realiseren nemen zij risico’s. Jij zal hen daarom moeten overtuigen dat jij het geleende bedrag binnen de vooraf vastgestelde betalingstermijn met rente terug gaat betalen. Overigens verschilt het per platform en investeerder hoe belangrijk dit is. Bijvoorbeeld bij platforms gericht op duurzaamheid (zoals One Planet Crowd) spelen ook andere motieven een rol bij het wel of niet investeren.
3. Voorverkoop
Het woord voorverkoop zegt het al: “Je verkoopt je product aan de crowd nog voordat het geproduceerd is.” Maar je kunt ook denken aan de voorverkoop van kaartjes voor een expositie of evenement. Belangrijk bij dit type crowdfunding investeerder, is dat ze veel affiniteit hebben met jouw product. Benadruk dus hun rol om dit überhaupt mogelijk te maken. Probeer daarnaast om toegang te verkrijgen tot hun netwerk. Waarschijnlijk kennen zij nog meer mensen die enthousiast worden van jouw product.
4. Donaties
Bij donaties vraag je aan de crowd of zij bij willen dragen aan de realisatie van een bepaald doel. De crowd draagt hieraan bij omdat zij ook willen dat dit doel bereikt wordt. Zij krijgen hier qua geld of goederen niets voor terug. Echter, zij krijgen wel een ‘goed gevoel’. Benadruk daarom in je pitch hoe belangrijk het is dat de doelstelling bereikt wordt en dat je hen écht nodig hebt om dit te bereiken. Zij maken onderdeel uit van de oplossing. Jouw doel is dat mensen na jouw pitch willen doneren én dat zij dit goede gevoel gaan delen met vrienden en familie. Hiermee vergroot je je groep potentiële donateurs.
Succes met het maken van jouw crowdfundingpitch! Mocht je nog wat meer hulp nodig hebben bij je pitch, dan staan wij voor je klaar!