Skip to content
  • Pitchtrainingen
    • Ik wil winnen
    • Ik wil overtuigen
    • Ik wil inspiratie
    • Alle pitchtrainingen
  • Over Pitch Academy
    • Over ons
    • De trainers
    • Pitch Queen
  • Contact
Menu
  • Pitchtrainingen
    • Ik wil winnen
    • Ik wil overtuigen
    • Ik wil inspiratie
    • Alle pitchtrainingen
  • Over Pitch Academy
    • Over ons
    • De trainers
    • Pitch Queen
  • Contact
Bekijk onze pitchtrainingen

Zo pitch je het bedrag voor jouw crowdfunding campagne bij elkaar

Neem contact op

Specialist in pitchen

Ervaren & enthousiaste trainers

20.000+ mensen getraind

Een crowdfunding campagne succesvol afronden is niet makkelijk. Vaak komen de eerste investeringen of donaties uit je eigen netwerk. Maar daarna moet je ook de rest van de ‘crowd’ overtuigen. Je gaat letterlijk de bühne op om te pitchen! Met name de grotere investeerders of donateurs willen eerst de ‘persoon achter het bedrijf’ hebben gezien voordat zij overgaan tot investeren. Zorg dus dat je een goede pitch paraat hebt!

Crowdfundingpitch: “Doe je mee?”

Via crowdfunding worden tegenwoordig veel gave bedrijven en ideeën gefinancierd. De crowd vindt het echt leuk om onderdeel uit te maken van jouw toekomstige succes. Hoe cool is het om te zeggen dat jij dit mede mogelijk hebt gemaakt! Probeer dit gevoel daarom ook op te wekken in je pitch. Toch zijn er per type crowdfunding substantiële verschillen in hoe je je pitch insteekt.

De invloed van het type crowdfunding op je pitch

Crowdfunding heeft in Nederland de afgelopen jaren een vlucht genomen. Je kunt kiezen voor crowdfunding om verschillende redenen. Soms om een kapitaalbehoefte te vervullen, maar (vaak) ook om draagvlak en exposure te creëren bij je doelgroep. Voor jou is het duidelijk waarom je een bepaald type crowdfunding kiest. Maar, bij het maken van een pitch is het juist belangrijk om te kijken waar de ‘crowd’ naar op zoek is. Waar trigger je hen mee?

Als pitchtrainers van de Pitch Academy hebben wij duizenden mensen geholpen met het maken van een goede pitch. Hierbij enkele tips over hoe jij jouw pitch kunt afstemmen op het type crowdfunding dat je hebt gekozen.

1. Eigen vermogen

Bij participatie in het eigen vermogen worden één of meerdere aandelen in het eigen vermogen aangeboden. Alle crowdfunding investeerders participeren in het bedrijf en hebben dan ook recht op een aandeel in de winst. Aan investeerders die investeren in dit type crowdfunding zul je moeten laten zien dat jouw bedrijf (snel) schaalbaar is. Zij willen dat hun aandelen bij de exit meer waard zijn geworden. Bovendien kijken zij of ze dezelfde kansen zien in de markt als jij. Ook zijn zij vaak geïnteresseerd in je doelstellingen en hoe jij deze gaat bereiken. De ondernemer zelf is ook belangrijk: “Denk ik dat deze persoon mij het gewenste rendement gaat bezorgen?”.

2. Vreemd vermogen

Deze vorm van crowdfunding trekt investeerders aan die (snel) geld willen verdienen. Om dit te realiseren nemen zij risico’s. Jij zal hen daarom moeten overtuigen dat jij het geleende bedrag binnen de vooraf vastgestelde betalingstermijn met rente terug gaat betalen. Overigens verschilt het per platform en investeerder hoe belangrijk dit is. Bijvoorbeeld bij platforms gericht op duurzaamheid (zoals One Planet Crowd) spelen ook andere motieven een rol bij het wel of niet investeren.

3. Voorverkoop

Het woord voorverkoop zegt het al: “Je verkoopt je product aan de crowd nog voordat het geproduceerd is.” Maar je kunt ook denken aan de voorverkoop van kaartjes voor een expositie of evenement. Belangrijk bij dit type crowdfunding investeerder, is dat ze veel affiniteit hebben met jouw product. Benadruk dus hun rol om dit überhaupt mogelijk te maken. Probeer daarnaast om toegang te verkrijgen tot hun netwerk. Waarschijnlijk kennen zij nog meer mensen die enthousiast worden van jouw product.

4. Donaties

Bij donaties vraag je aan de crowd of zij bij willen dragen aan de realisatie van een bepaald doel. De crowd draagt hieraan bij omdat zij ook willen dat dit doel bereikt wordt. Zij krijgen hier qua geld of goederen niets voor terug. Echter, zij krijgen wel een ‘goed gevoel’. Benadruk daarom in je pitch hoe belangrijk het is dat de doelstelling bereikt wordt en dat je hen écht nodig hebt om dit te bereiken. Zij maken onderdeel uit van de oplossing. Jouw doel is dat mensen na jouw pitch willen doneren én dat zij dit goede gevoel gaan delen met vrienden en familie. Hiermee vergroot je je groep potentiële donateurs.

Succes met het maken van jouw crowdfundingpitch! Mocht je nog wat meer hulp nodig hebben bij je pitch, dan staan wij voor je klaar!

Pitch Academy (klein, web)-63

Geschreven door: Nathalie Mangelaars

Nathalie Mangelaars staat ook bekend als de ‘Pitch Queen’ van Nederland. Zij krijgt er energie van om mensen binnen een korte tijd tot de kern van hun boodschap te laten komen. Gladde verkooppraatjes komen er bij haar niet in: “Een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog”. Inmiddels heeft Nathalie samen met haar Pitch Academy team ruim 20.000 mensen getraind. Als organisator van het NK Pitchen en als pitchexpert is zij regelmatig in de media te zien, bijvoorbeeld bij RTLZ, BNR Nieuwsradio en in het NRC. 

Wil jij ook een pitchtraining volgen?

Wij zijn er voor jou. Heb je vragen of wil je aan de slag? Neem dan contact op.

Neem contact op

Pitchtrainingen

Om te winnen

Om te overtuigen

Om te inspireren

Facebook Youtube Twitter Linkedin

Over ons

Over ons

De trainers

Pitch Queen

Referenties

Contact

Inspiratie

Elevator pitch

Sollicitatie pitch

Sales pitch

Facebook Youtube Twitter Linkedin

Wil jij een cadeautje?

Vul hier je e-mailadres in. Dan krijg je net als duizenden anderen direct onze “5 Beste Pitch Tips” en een maandelijkse dosis pitch inspiratie in je mailbox. 

  • ©2023 Pitch Academy
  • Sitemap
  • Privacybeleid
  • Cookieverklaring
  • Disclaimer
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}