Skip to content
  • Pitchtrainingen
    • Ik wil winnen
    • Ik wil overtuigen
    • Ik wil inspiratie
    • Alle pitchtrainingen
  • Over Pitch Academy
    • Over ons
    • De trainers
    • Pitch Queen
  • Contact
Menu
  • Pitchtrainingen
    • Ik wil winnen
    • Ik wil overtuigen
    • Ik wil inspiratie
    • Alle pitchtrainingen
  • Over Pitch Academy
    • Over ons
    • De trainers
    • Pitch Queen
  • Contact
Bekijk onze pitchtrainingen

Zo maak je van je saaie presentatie een spetterende pitch

Neem contact op

Specialist in pitchen

Ervaren & enthousiaste trainers

20.000+ mensen getraind

Je luistert al 30 minuten naar een presentatie van een collega. Details en enorme hoeveelheden informatie vliegen je om de oren. Je merkt dat je gedachten afdwalen. Je denkt: “Waar gaat dit heen en waarom moet ík dit weten?” Wij geloven dat de tijd van lange presentaties voorbij is. Sneller tot de kern komen en écht aansluiten bij je publiek. Dat is de toekomst. Dus: Dag lange presentaties en Hallo pitches!

De evolutie van de pitch: Voorbij het verkooppraatje

De pitch wordt door velen nog gezien als een ‘verkooppraatje in de lift’. Dit is niet waar! Want, zeg nou zelf, als je voelt dat iemand je iets binnen 1 minuut wil verkopen, dan wil je toch juist wegrennen? Daarom is onze lijfspreuk: “Een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog.” Het doel van een pitch is om de ander binnen een korte tijd te enthousiasmeren en nieuwsgierig te maken. Want wat gebeurt er als iemand nieuwsgierig is? Juist, dan gaat diegene vragen stellen. Als je dit vertaalt naar de praktijk, dan zien wij dat mensen meer behoefte hebben aan betekenisvolle dialogen dan aan een lange presentaties. Door het gesprek aan te gaan met je collega leer je meer over de belangen en gedachten van de ander. Waardoor het veel makkelijker is om diegene uiteindelijk te overtuigen. Door minder te zenden en de dialoog aan te gaan, bereik je dus makkelijker je doel!

Van presentatie naar pitch: Hoe ga je van 30 naar 5 minuten?

Toch is kort en bondig pitchen makkelijker gezegd dan gedaan. Onderstaande tips helpen je op weg om van je presentatie een pitch te maken:

1. Less is more

Tijdens de voorbereiding van een presentatie zijn we gewend om te denken: “Wat wil ik vertellen?”. De truc om sneller tot de kern te komen is om jezelf af te vragen: “Wat moet mijn publiek weten en nooit meer vergeten?” Alle informatie die je niet relevant is, laat je weg. Soms doet dit pijn, zeker als je ergens lang aan gewerkt hebt. Maar geloof ons, less is more!

2. Welke actie wil je?

Bij iedere pitch of presentatie wil je iets van je publiek. Vraag je daarom af welke actie je van hen wilt. Vervolgens kruip in de huid van je publiek en denk je: “Wat zou ik moeten weten om tot deze actie over te gaan?” Door je doel voor ogen te houden, is het makkelijker om te schrappen.

3. Zet je computer uit!

Vaak zijn we gewend om vanuit powerpoint een presentatie op te bouwen. Echter, de valkuil is dat je de slides vult met lange zinnen. Niet de bedoeling als je de aandacht van je publiek vast wilt houden. Pak pen en papier en bedenk wat de structuur van je verhaal gaat zijn. Pas wanneer dit af is, zet je eventueel je computer aan om slides te maken die je verhaal ondersteunen.

Veel plezier met het maken van jouw pitch! Wil jij hulp bij het omtoveren van jouw saaie presentatie naar spetterende pitch? Neem dan contact met ons op!

Pitch Academy (klein, web)-63

Geschreven door: Nathalie Mangelaars

Nathalie Mangelaars staat ook bekend als de ‘Pitch Queen’ van Nederland. Zij krijgt er energie van om mensen binnen een korte tijd tot de kern van hun boodschap te laten komen. Gladde verkooppraatjes komen er bij haar niet in: “Een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog”. Inmiddels heeft Nathalie samen met haar Pitch Academy team ruim 20.000 mensen getraind. Als organisator van het NK Pitchen en als pitchexpert is zij regelmatig in de media te zien, bijvoorbeeld bij RTLZ, BNR Nieuwsradio en in het NRC. 

Wil jij ook een pitchtraining volgen?

Wij zijn er voor jou. Heb je vragen of wil je aan de slag? Neem dan contact op.

Neem contact op

Pitchtrainingen

Om te winnen

Om te overtuigen

Om te inspireren

Facebook Youtube Twitter Linkedin

Over ons

Over ons

De trainers

Pitch Queen

Referenties

Contact

Inspiratie

Elevator pitch

Sollicitatie pitch

Sales pitch

Facebook Youtube Twitter Linkedin

Wil jij een cadeautje?

Vul hier je e-mailadres in. Dan krijg je net als duizenden anderen direct onze “5 Beste Pitch Tips” en een maandelijkse dosis pitch inspiratie in je mailbox. 

  • ©2023 Pitch Academy
  • Sitemap
  • Privacybeleid
  • Cookieverklaring
  • Disclaimer
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}