Skip to content
  • Pitchtrainingen
    • Ik wil winnen
    • Ik wil overtuigen
    • Ik wil inspiratie
    • Alle pitchtrainingen
  • Over Pitch Academy
    • Over ons
    • De trainers
    • Pitch Queen
  • Contact
Menu
  • Pitchtrainingen
    • Ik wil winnen
    • Ik wil overtuigen
    • Ik wil inspiratie
    • Alle pitchtrainingen
  • Over Pitch Academy
    • Over ons
    • De trainers
    • Pitch Queen
  • Contact
Bekijk onze pitchtrainingen

Hoe maak je een goede sollicitatiepitch?

Neem contact op

Specialist in pitchen

Ervaren & enthousiaste trainers

20.000+ mensen getraind

Jij bereidt je sollicitatiegesprekken grondig voor. Vragen als “Wat zijn je goede en slechte eigenschappen?” en “Waarom wil je bij dit bedrijf werken?”. Daar heb jij een antwoord op. Maar heb jij ook een goed antwoord op de vraag: “Kun je iets over jezelf vertellen?”. Alhoewel deze vraag in iedere sollicitatie gesteld wordt, bereidt bijna niemand hem goed voor. Jammer, want met het antwoord op deze vraag kun jij jezelf neerzetten op de manier waarop jij gezien wilt worden. En beïnvloed jij waar de ander op doorvraagt tijdens het gesprek. Maar hoe geef je een goede pitch over jezelf? Ik leg het uit aan de hand van twee voorbeelden.

Voorbeeld Elevator Pitch sollicitatie

Wellicht vind je het lastig om de vraag “maar vertel eens wat over jezelf” te beantwoorden. Dat begrijp ik, want het dwingt je om tot de kern te komen van wie je bent. Het is dan ook verleidelijk om gewoon te vertellen wat er in je CV staat.

“Ik ben Suzanne, 25 jaar en ik woon in Amsterdam. Ik heb Bedrijfskunde gestudeerd in Tilburg en tijdens mijn studie ben ik actief geweest in verschillende commissies bij mijn studentenvereniging. Ik heb in de acquisitiecommissie, de cultuurcommissie en PR- commissie gezeten. Ook heb ik 8 maanden gereisd in Australië en Nieuw-Zeeland. Ik ben nu net twee maanden terug en ben op zoek naar een baan. Toen kwam ik jullie vacature tegen”

Dit is veilig en makkelijk, maar dit heeft jouw potentiële werkgever al in je CV gelezen. Dit is de basis waarom ze je uitnodigen op gesprek! Nu willen ze JOU leren kennen. Ze willen weten WIE jij bent. Dus het is logisch om WIE jij bent ook te verwerken in je pitch.

Maak de pitch tijdens je sollicitatie écht persoonlijk!

Je onderscheidt je niet alleen van anderen door wat je doet, maar juist ook door wie je bent. Er zijn bijvoorbeeld meerdere secretaresses of accountants te vinden in Nederland. Wellicht hebben zij ook dezelfde opleiding gedaan of evenveel werkervaring als jij. Maar jullie onderscheiden je van elkaar door WIE jullie zijn. De truc is dan ook om te vertellen WAT je kunt én WIE je bent. Vervolgens combineer je dit met de functie waarop je solliciteert. De sollicitatie pitch die hierboven staat zou je ook als volgt kunnen formuleren:

“Al sinds ik klein ben, zie ik overal kansen. Als het koud was en iedereen ging schaatsen op het meertje achter ons huis, dan stond ik daar met een koek-en-zopie kraampje chocolademelk te verkopen. Tijdens de verschillende commissies die ik heb gedaan, zag je dit ook terug. Wat ik bijvoorbeeld erg leuk vond, was dat ik tijdens mijn periode in de Acquisitie commissie van mijn studentenvereniging 2 nieuwe grote sponsoren aan ons heb weten te binden. Vandaar dat ik denk dat de sales erg bij mij past en dat ik op de functie van Accountmanager bij jullie organisatie heb gesolliciteerd.”

Sollicitatiepitch tip: Wat is mijn WIE?

Nu vraag jij je wellicht af, maar wat is mijn WIE? En hoe maak je een sollicitatiepitch als je nog niet precies weet wat je wilt en wie je bent? Denk eens na over de volgende vragen:

  • Waar krijg ik energie van?
  • Bij welke (werk)activiteiten was ik echt gelukkig? En waarom?
  • Als je een tijdlijn maakt van je carrière tot nu toe, welke keuzes heb je toengemaakt? (studie, baan etc.).
  • Waarom heb je op dat moment daarvoor gekozen? Wat leek jou leuk/interessant?

De antwoorden op deze vragen geven jou meer inzicht in wie je bent als persoon. Waarom jij bepaalde dingen doet of leuk vindt. En dit verwerk je dan weer in je pitch.

Veel plezier met het voorbereiden van jouw sollicitatiepitch! Mocht je toch nog wat meer hulp nodig hebben bij je pitch, dan kun je altijd nog een pitchtraining bij ons volgen.

Pitch Academy (klein, web)-63

Geschreven door: Nathalie Mangelaars

Nathalie Mangelaars staat ook bekend als de ‘Pitch Queen’ van Nederland. Zij krijgt er energie van om mensen binnen een korte tijd tot de kern van hun boodschap te laten komen. Gladde verkooppraatjes komen er bij haar niet in: “Een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog”. Inmiddels heeft Nathalie samen met haar Pitch Academy team ruim 20.000 mensen getraind. Als organisator van het NK Pitchen en als pitchexpert is zij regelmatig in de media te zien, bijvoorbeeld bij RTLZ, BNR Nieuwsradio en in het NRC. 

Wil jij ook een pitchtraining volgen?

Wij zijn er voor jou. Heb je vragen of wil je aan de slag? Neem dan contact op.

Neem contact op

Pitchtrainingen

Om te winnen

Om te overtuigen

Om te inspireren

Facebook Youtube Twitter Linkedin

Over ons

Over ons

De trainers

Pitch Queen

Referenties

Contact

Inspiratie

Elevator pitch

Sollicitatie pitch

Sales pitch

Facebook Youtube Twitter Linkedin

Wil jij een cadeautje?

Vul hier je e-mailadres in. Dan krijg je net als duizenden anderen direct onze “5 Beste Pitch Tips” en een maandelijkse dosis pitch inspiratie in je mailbox. 

  • ©2023 Pitch Academy
  • Sitemap
  • Privacybeleid
  • Cookieverklaring
  • Disclaimer
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}