Skip to content
  • Pitchtrainingen
    • Ik wil winnen
    • Ik wil overtuigen
    • Ik wil inspiratie
    • Alle pitchtrainingen
  • Over Pitch Academy
    • Over ons
    • De trainers
    • Pitch Queen
  • Contact
Menu
  • Pitchtrainingen
    • Ik wil winnen
    • Ik wil overtuigen
    • Ik wil inspiratie
    • Alle pitchtrainingen
  • Over Pitch Academy
    • Over ons
    • De trainers
    • Pitch Queen
  • Contact
Bekijk onze pitchtrainingen

5 geweldige openingen voor jouw pitch

Neem contact op

Specialist in pitchen

Ervaren & enthousiaste trainers

20.000+ mensen getraind

Een eerste indruk kun je maar één keer maken. Een krachtige opening van je pitch is daarom van ongekend belang. De meeste mensen hebben hier moeite mee, omdat ze niet gewend zijn om meteen te beginnen met een dreun. Om het je wat makkelijker te maken, helpen we je graag een handje met vijf verschillende openingen voor een vliegende start van jouw pitch.

1. Gebruik een indrukwekkend feit

Je kunt indruk maken met feiten in je pitch, mits je ze op de goede manier gebruikt. Feiten en cijfers maken zaken tastbaar en worden onthouden. Een voorwaarde is dat het feit indrukwekkend is, of dat de uitkomst anders is dan men verwacht. Stel, jouw bedrijf produceert washandjes voor de zorgsector. Dan zou de opening van je pitch er als volgt uit kunnen zien:
“Ieder jaar worden er gigantisch veel washandjes gebruikt in de zorg.”
Echter, het is veel krachtiger wanneer je hier een feit aan toevoegt en dit plaatst in een context:
“Ieder jaar gebruiken verpleegkundigen in Nederland ruim 600 miljoen washandjes om patiënten te wassen.”

2. Stel een vraag

Aan het begin van een pitch wil je graag contact maken met je publiek. Een manier om je luisteraars direct te betrekken, is het stellen van een vraag. Tip: Gebruik een gesloten vraag. Dit garandeert een kort antwoord, omdat ze simpelweg alleen de keuze tussen ‘ja’ of ‘nee’ hebben. Deze opening wordt wel vaak gebruikt door pitchers op een podium. Wanneer je ‘concurrentie’ hebt, kijk dan goed of je je voldoende onderscheidt door op deze manier te starten.

3. Deel je visie

Heb jij een duidelijke visie en wil je deze delen? Dan zijn dit de magische woorden die je aan het begin van je pitch verwerkt: “Ik geloof”. Wanneer je hardop onderstaande zinnen opleest, merk je gelijk het verschil:
“Ik vind dat…” of “Ik geloof dat…”
‘Geloven’ geeft aan dat er een diepere motivatie aanwezig is, terwijl ‘vinden’ verwijst naar een mening. Bij het gebruik van bovenstaande termen adviseren we wel om eerst je eigen naam en de naam van je bedrijf te noemen, anders komt deze opening wel erg koud op je dak vallen. Tip: Check ook de TedTalk van Simon Sinek als je geïnteresseerd bent om deze opening toe te passen.

4. Storytelling

Ons brein is dol op verhalen. Bij het horen van een verhaal, worden namelijk dezelfde spiegelneuronen geactiveerd als wanneer je de situatie zelf meemaakt. Ook zijn onze hersenen continue op zoek naar samenhang tussen informatie-eenheden, waardoor een verhaal makkelijker onthouden wordt. Als ondernemer kun je storytelling inzetten om je bedrijf te pitchen, zeker als je bedrijf is ontstaan vanuit een persoonlijke behoefte. Let bij het inzetten van storytelling wel op de volgende punten:

  • Creëer een duidelijke hoofdrolspeler, bij voorkeur ben jij dit zelf;
  • Omschrijf de situatie waarin je je bevindt zo concreet mogelijk, inclusief de omgeving. Dus niet: “Ik stond in een verschrikkelijk kleine ruimte”, maar “Daar stond ik dan. In een ruimte van 2 bij 2 meter, zonder ramen en een flikkerend peertje dat amper licht gaf.”;
  • Het probleem dat je omschrijft, moet overeenkomen met de oplossing die jouw bedrijf biedt.

5. Speel in op de actualiteit

Is het jaarverslag van een potentiële klant net uit en staan daar indrukwekkende gegevens in? Of is het probleem dat je oplost in de media geweest? Gebruik het! Door gebruik te maken van een artikel dat recent is uitgekomen laat je zien dat je je verdiept het in de materie of het desbetreffende bedrijf. Belangrijk is dat het verrassend, vernieuwend of anders is en dat de toehoorder zich er in herkent. Hierdoor voelen jou toehoorders zich verbonden met je verhaal en krijg je hun maximale aandacht.

 

Veel plezier met het creëren van die knallende opening van jouw pitch! Kan je nog wat hulp gebruiken bij het maken van jouw pitch? Neem dan contact met ons op!

Pitch Academy (klein, web)-63

Geschreven door: Nathalie Mangelaars

Nathalie Mangelaars staat ook bekend als de ‘Pitch Queen’ van Nederland. Zij krijgt er energie van om mensen binnen een korte tijd tot de kern van hun boodschap te laten komen. Gladde verkooppraatjes komen er bij haar niet in: “Een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog”. Inmiddels heeft Nathalie samen met haar Pitch Academy team ruim 20.000 mensen getraind. Als organisator van het NK Pitchen en als pitchexpert is zij regelmatig in de media te zien, bijvoorbeeld bij RTLZ, BNR Nieuwsradio en in het NRC. 

Wil jij ook een pitchtraining volgen?

Wij zijn er voor jou. Heb je vragen of wil je aan de slag? Neem dan contact op.

Neem contact op

Pitchtrainingen

Om te winnen

Om te overtuigen

Om te inspireren

Facebook Youtube Twitter Linkedin

Over ons

Over ons

De trainers

Pitch Queen

Referenties

Contact

Inspiratie

Elevator pitch

Sollicitatie pitch

Sales pitch

Facebook Youtube Twitter Linkedin

Wil jij een cadeautje?

Vul hier je e-mailadres in. Dan krijg je net als duizenden anderen direct onze “5 Beste Pitch Tips” en een maandelijkse dosis pitch inspiratie in je mailbox. 

  • ©2023 Pitch Academy
  • Sitemap
  • Privacybeleid
  • Cookieverklaring
  • Disclaimer
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}