Gefeliciteerd! Jij mag pitchen voor investeerders. Dit kan best spannend zijn. Een goede voorbereiding helpt je om hier zelfverzekerd te staan. Wij hebben meer dan 1000 ondernemers gecoacht bij het maken van hun investeerderspitch. Deze vijf dingen moet je echt benoemen in je pitch, ook al is hij maar één minuut.
1. Waarom jij
“Eerst de vent, dan de tent” is een veelgehoorde uitspraak onder investeerders. Zij kijken niet alleen naar je bedrijf, maar ook naar jou als ondernemer. Leg daarom in één of twee zinnen uit wie je bent en wat je drive en achtergrond is. Het doel is om te legitimeren dat jij degene bent die dit bedrijf het beste kan leiden.
2. Het probleem en de markt
Omschrijf welk probleem je bedrijf oplost of welke behoefte je vervult. Vergeet niet te vertellen hoe groot de markt is én hoe dat jij gaat groeien binnen deze markt. Investeerders willen rendement op hun investering en groei is hiervoor cruciaal.
3. Wat doet je bedrijf
Investeerders zien veel ondernemers de revue passeren en komen graag ter zake. Vandaar dat zij snel willen weten wat je bedrijf doet.
4. Wat maakt je bedrijf uniek
Omschrijf kort het onderscheidend vermogen t.o.v. de concurrentie. Hierbij kun je denken aan wat je product anders maakt, maar ook aan hoe je zaken doet of wie jullie zijn (Check: why, how, what van Simon Sinek). Zinnetjes die starten met “Wij zijn de eerste”, “Wij zijn de enige” of “Wat wij anders doen is” helpen je om je onderscheidende vermogen kort te formuleren.
5. Verdienmodel en kapitaalbehoefte
Investeerders willen samen met jou geld verdienen. Het is heel normaal om te vertellen hoe jouw bedrijf geld verdient. Geef ook aan hoeveel kapitaal je nodig hebt om te groeien en waar je het geld voor gaat gebruiken.
En dan nog een laatste tip…
Dit waren alweer de vijf belangrijkste dingen om te benoemen in een investeerderspitch. Maar als pitchtrainers kunnen wij het niet laten om toch nog één laatste tip mee te geven: Vermijd jargon en details. Onderzoek welke investeerders voor je neus zitten en waar zij al in geïnvesteerd hebben. Stem je taalgebruik af op hen af. Vaak betekent dit dat je jargon moet vermijden, tenzij je zeker weet dat zij dit gelijk zullen snappen. Daarnaast zijn investeerders ook niet geïnteresseerd in details. Zij beoordelen op basis van je pitch of ze verder met jou in gesprek willen en vragen dan door op de onderwerpen waar zij meer informatie over wensen. Je hoeft dus niet volledig te zijn, maar je moet wel hun aandacht trekken.