Skip to content
  • Pitchtrainingen
    • Ik wil winnen
    • Ik wil overtuigen
    • Ik wil inspiratie
    • Alle pitchtrainingen
  • Over Pitch Academy
    • Over ons
    • De trainers
    • Pitch Queen
  • Contact
Menu
  • Pitchtrainingen
    • Ik wil winnen
    • Ik wil overtuigen
    • Ik wil inspiratie
    • Alle pitchtrainingen
  • Over Pitch Academy
    • Over ons
    • De trainers
    • Pitch Queen
  • Contact
Bekijk onze pitchtrainingen

De 3 grote valkuilen van een sales pitch

Neem contact op

Specialist in pitchen

Ervaren & enthousiaste trainers

20.000+ mensen getraind

Yes, je hebt een gesprek bij die mooie potentiële klant! Uiteraard bereid je je goed voor. Een sales pitch hoort daar natuurlijk bij. Of toch niet?

Sales Pitch of Business Pitch?

Waarom wordt de term “sales pitch” nog gebruikt? Ja natuurlijk, het uiteindelijke doel van een verkoper is om die deal te sluiten. Maar dat doet hij niet direct na een pitch van één minuut. Zeker niet bij grote deals. De tijd dat verkopers ‘praten’ en klanten ‘luisteren’ is echt voorbij. De klant wil dat de verkoper zich verdiept in zijn uitdagingen. Dat hij hem begrijpt. En niet alle oplossingen die zijn bedrijf aanbiedt op tafel gooit.

De term “sales pitch” zou daarom beter vervangen kunnen worden door de term “business pitch”. De verkoper legt kort en krachtig uit met welke uitdagingen zijn bedrijf klanten helpt. En hij licht een tipje van de sluier op over de mogelijke oplossingen. Zo stuurt hij met de pitch naar een prettig gesprek: “Een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog.”

Valkuilen bij het maken van een sales pitch

Onze pitchtrainers hebben duizenden ondernemers en sales professionals geholpen met het maken van een goede pitch. Zij behoeden jou graag voor de volgende valkuilen:

1. Pitch niet je gehele productaanbod

Je product of dienst is een middel om een bepaald doel te bereiken. Je huurt geen advocaat in, je wilt vrijspraak. Benadruk vooral welk probleem je voor de klant oplost en/of welke behoefte je vervult. 

2. Geen standaard, maar afstemming

De kern van je pitch blijft hetzelfde, maar je stemt hem altijd af op je toehoorder(s). Verwerk wat de klant zojuist heeft gezegd in jouw pitch. Hierdoor merkt hij dat je écht luistert.

3. Pak niet de hogesnelheidstrein, maar de intercity

Jij weet wat je wilt vertellen, maar de klant nog niet. Geef je klant de gelegenheid om je woorden in zich op te nemen. Wanneer je spreekt in een gemiddeld spreektempo met pauzes op de juiste momenten, dan straal je vertrouwen uit. Dus laat de high speed trein links liggen. Pak de intercity en pauzeer op de juiste stations.

Pitch Academy (klein, web)-63

Geschreven door: Nathalie Mangelaars

Nathalie Mangelaars staat ook bekend als de ‘Pitch Queen’ van Nederland. Zij krijgt er energie van om mensen binnen een korte tijd tot de kern van hun boodschap te laten komen. Gladde verkooppraatjes komen er bij haar niet in: “Een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog”. Inmiddels heeft Nathalie samen met haar Pitch Academy team ruim 20.000 mensen getraind. Als organisator van het NK Pitchen en als pitchexpert is zij regelmatig in de media te zien, bijvoorbeeld bij RTLZ, BNR Nieuwsradio en in het NRC. 

Wil jij ook een pitchtraining volgen?

Wij zijn er voor jou. Heb je vragen of wil je aan de slag? Neem dan contact op.

Neem contact op

Pitchtrainingen

Om te winnen

Om te overtuigen

Om te inspireren

Facebook Youtube Twitter Linkedin

Over ons

Over ons

De trainers

Pitch Queen

Referenties

Contact

Inspiratie

Elevator pitch

Sollicitatie pitch

Sales pitch

Facebook Youtube Twitter Linkedin

Wil jij een cadeautje?

Vul hier je e-mailadres in. Dan krijg je net als duizenden anderen direct onze “5 Beste Pitch Tips” en een maandelijkse dosis pitch inspiratie in je mailbox. 

  • ©2023 Pitch Academy
  • Sitemap
  • Privacybeleid
  • Cookieverklaring
  • Disclaimer
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}