Elevator pitch maken

Tachtig procent van de Nederlanders vindt pitchen lastig. Vragen als: “Hoe kom ik tot de kern? Hoe kan ik een goede elevator pitch maken die authentiek is en écht bij mij past? Hoe zorg ik dat ik onthouden word?”. Bij de Pitch Academy helpen wij mensen dagelijks met deze vragen in onze pitch trainingen. Want een goede pitch maken is best lastig. Hiervoor gebruiken wij onderstaande werkwijze; The road to succes! Kortom, de weg naar de perfecte pitch.

the-perfect-pitch

Profiel – Wie is je doelgroep?

Staat de persoon die een pitch geeft centraal of het publiek? Het goede antwoord is “het publiek”. Mensen luisteren past echt naar je als je iets vertelt dat hen interesseert en antwoord geeft op de vraag: “What’s in it for me?”. Verdiep je goed in je doelgroep. Wie zijn zij? Waarom zouden zij naar jou willen luisteren? Waarmee zou je hen kunnen triggeren? Wanneer jij de behoeften van het publiek centraal stelt, dan zullen zij alle aandacht hebben voor jou.

Impact – Krachtige opening

Een eerste indruk kun je maar één keer maken. Plus, je hebt aan het begin van je pitch natuurlijkerwijs de meeste aandacht. Een krachtige opening van je pitch is dus van ongekend belang. De kunst is om de aandacht van je luisteraars direct goed te pakken én deze gedurende langere tijd vast te houden. Uiteraard kun je starten met je naam maar koppel de rest van je opening vervolgens aan de “What’s in it for me?” van uw doelgroep.

  • Enkele manieren waarop je dit kunt doen zijn:
  • Gebruik een indrukwekkend feit of cijfer
  • Stel een vraag
  • Deel een inspirerende visie
  • Zet storytelling in

Toetsen – Welk probleem ga je oplossen?

Pitch eerst het probleem of de behoefte die je vervult, en dan pas je oplossing. Mensen luisteren pas echt naar je oplossing als ze zich herkennen in het probleem dat je omschrijft, óf wanneer ze erkennen dat het probleem of de behoefte er zou kunnen zijn bij anderen. Stel, je hebt een nieuw type hoofdkussen ontwikkeld. Voordat je verzandt in het uitleggen van alle technische vernieuwingen, leg je eerst uit welk probleem je hoofdkussen nu echt oplost (slecht slapen, een pijnlijke rug en stijve nek, je man die onophoudelijk snurkt etc.).

Wat is je oplossing en wat maakt deze speciaal?
Geef vervolgens aan hoe je een oplossing biedt voor het geschetste probleem. Vergeet ook niet te vertellen waarom het uniek is. Met andere woorden: “Wat ga je doen en hoe? Wat doet je anders dan anderen? Wat gaat er in positieve zin veranderen?”. Hierdoor word je sneller onthouden.

Call-to-action – Wat wil je van je publiek?

Sluit af met waar je naar op zoek bent, zeker als je op een podium pitcht. Wat moet je publiek letterlijk doen na afloop? Naar je toe komen? Investeren? In een netwerkgesprek of sollicitatiegesprek is de afsluiting minder van belang. Immers, een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog. De pitch is het startpunt om je uiteindelijke doel te kunnen bereiken.

Handelen – Oefen je pitch en blijf authentiek!

Het doel van je pitch is om een connectie te maken met de ander. Het is daarom belangrijk om ook de persoon achter de professional naar voren te laten komen. Laat jezelf en je persoonlijkheid zien in uw pitch! De kunst is om een presentatiestijl te kiezen die past bij jou en deze vervolgens kracht bij te zetten met je stem en houding.

Wil jij ook een goede elevator pitch houden?

Ga jij een pitch maken en wil je extra ondersteuning? Wij helpen je graag verder met onze trainingen.

Nathalie Mangelaars

Founder & Senior Pitch Trainer

Nathalie Mangelaars staat ook bekend als de Pitch Queen van Nederland. Zij is de oprichster van de Pitch Academy: Het kennisinstituut over pitchen waar je je pitchvaardigheden kunt verbeteren. Het gezamenlijke doel van alle Pitch Academy trainers is om Nederland beter te leren pitchen. Inmiddels hebben zij de pitchvaardigheden van ruim 15.000 mensen naar een hoog niveau gebracht en meer dan 1300 trainingen verzorgd.

nathalie mangelaars
BEL: 06-83773693

Heb je vragen over pitch trainingen of de Pitch Academy. Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.