5 tips om jouw verhaal bij de media te pitchen

Je wilt aandacht voor jouw verhaal. Via radio, televisie of bijvoorbeeld de krant kun je ontzettend veel mensen bereiken. Maar, hoe doe je dat? En kun je zomaar een krant, televisie- of radioprogramma benaderen?

Het antwoord daarop is JA! De media zijn altijd op zoek naar interessante content. Zij maken daarin elke dag een afweging: “Wat plaatsen we wel en wat plaatsen we niet?” Die afweging vindt plaats op basis van aanbod. Hierbij kijken ze naar ontvangen mails, telefoontjes en tips. Maar ze kijken ook wat de andere media schrijven. Zo kan één publicatie dus tot een vervolgpublicatie leiden!

Ga je de media benaderen? Lees dan onderstaande cruciale tips.

Tip 1: Zorg voor een kraakheldere boodschap

Wanneer je een journalist of redacteur belt en niet goed uit kunt leggen wat jouw boodschap is, dan is de kans klein dat jouw verhaal uit het totale aanbod geselecteerd wordt. Zeker als de betreffende journalist je nog niet kent. Hou je boodschap ‘to the point’, zonder te veel weg te geven. Dat maakt nieuwsgierig en daarmee stuur je aan op de vraag naar meer informatie. ‘We starten over volgende week een nieuwe campagne middels het openen van een bijzondere locatie. Deze kick-off vindt plaats in bijzijn van…’ Hier komen vragen op. Wat, waarom, wie, wanneer…? Zorg vervolgens dat je een goed persbericht klaar hebt liggen om na het gesprek te kunnen sturen. Vervolgens bel je de volgende dag om de reactie te pijlen. Zo bouw je de informatie op en tevens creëer je meerdere contactmomenten waardoor er een band ontstaat.

Tip 2: Kies wie je gaat benaderen

Je boodschap is helder en kan zo aangeboden worden aan een krant of programma. Maar via welk medium bereikt jouw beoogde doelgroep? Is dat de Margriet of het Quote? Jinek of Hart van Nederland? Radio 538 of Radio 1? Bedenk voordat je hen benadert: “Waarom is mijn verhaal interessant voor hun lezers, kijkers of luisteraars?”

Tip 3: Zoek uit we interesse heeft in jouw onderwerp

Journalisten hebben vaak onderwerpen waar zij graag over schrijven. Sommigen zijn in loondienst, anderen zijn freelancer. Zoek artikelen die in de lijn liggen van jouw onderwerp en boodschap. Het grote voordeel van geschreven pers is dat er nagenoeg altijd bij een artikel vermeld staat, wie de schrijver van het stuk is. Deze persoon is vaak dan al globaal bekend met de materie. Je kunt dan direct contact leggen met deze persoon.

Tip 4: Bereid je mediapitch goed voor

De boodschap is helder, je weet welk medium je wilt inzetten en kent het bereik hiervan. Je weet ook welke journalist of redacteur je wil benaderen. Top! Nu nog zorgen voor de juiste pitch. Waarom zou de journalist jouw verhaal als onderwerp kiezen? Welke triggers zijn er die overeenkomen met de doelstellingen van het gekozen medium? Je pitch oefenen middels een rollenspel werkt heel goed. Het wordt meteen duidelijk waar je mogelijk vastloopt!

Tip 5: Geef niet op!

Journalisten en redacties krijgen honderden e-mails en telefoontjes per dag. Laat je niet ontmoedigen als er één de keuze maakt om jouw verhaal niet mee te nemen. De volgende keer lukt het zeker wel.

Wil je nog meer tips?

De pitch- en mediatraining van de Pitch Academy leert jou alles over free publicity. Hoe maak je een goede boodschap? Hoe zet je dit om in een concreet mediaplan? En hoe pitch je jouw verhaal vervolgens effectief bij journalisten?

Door onze jarenlange ervaring met het NK Pitchen (mediabereik van 5.8 miljoen) en expertise in pitchen, leren wij jou hoe je jouw boodschap op kunt laten pakken door de pers. Onze pitchtrainer Frank helpt je graag verder. Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact op.

BEL: 06-83773693

Heb je vragen over pitch trainingen of de Pitch Academy. Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.